Elle Andersson

Hem

Kontakt

Blogg

Jag analyserar min vecka V.2

   

Vad har hänt i det stora?

  • Jag har börjat plugga till systemutvecklare.
  • Jag har haft ont i halsen och ställt in planerad träning.
  • Jag laddade upp en vlogg.
  • Mitt Instagram har fått många härliga följare. (@ellesliv)

Träning

Den här veckan har träningen nästan helt uteblivit.

  

Steg

Det har inte blivit många steg denna vecka. Har som delmål att ge mig ut mer på raster i skolan.

Vikt

Från att vikten sjönk som ett ankare förra veckan har det denna vecka stannat upp, ökat och nu sakta på väg ner igen. Det man kan se är att fettmassan sjunkit stadigt och muskelmassan ökat. Läs mer om hur jag analyserar min vikt.

Timmar

Vart tar mina timmar vägen? Jag har nyligen hittat en app som analyserar dygnets alla timmar. Du kan läsa mer om den appen här.

 

Sömn

Det är svårt att få till någon enkel eller användbar analys första veckan. Det jag kan se tydligt är att de dagar jag har rört på mig mer har jag sovit bättre.

 

Reproduktiv hälsa

I veckan har jag haft ägglossning och kan se att jag idag är precis i slutet. Hoppas att vattenmassan och humöret nu ska bli lite jämnare kommande vecka.

 

Vad betyder siffrorna på vågen egentligen

När jag ställer mig på vågen så tar jag in siffrorna men det är först när jag kollar lite djupare på resultatet som jag får sanningen.

  

I första anblick så har jag den här veckan gått upp i vikt. Det är då det är viktigt att analysera alla parametrar. Då ser det riktigt bra ut.

Jag har minskat i fett och ökat i muskler och det trots att jag äter rätt så rikligt med fett i maten. Här är det vattenmassan som har ökat mest och det kan bero på att jag har haft ägglossning den här veckan. Det är något som jag kommer kunna göra en tydligare analys på om ett par månader.

Nyaste appen som motiverar mig till träning

Jag har hittat ytterligare en app till min telefon som ger mig motivation att ut och träna.


Lördag 6 jan – 14 jan 2018

Här är första veckan jag testar appen och också första veckan i skolan. Det har blivit nästan ingen träning alls och inte ens någon qigong. Förrän idag och det kan jag säga att appen hjälpte till med för jag vill ha in mer färg i min dag.

Så här har jag delat in mina aktiviteter än så länge. Färger, symboler och text kan du ändra i inställningarna.

Grönt = Lugn / Blått = Hälsa / Orange = Träning

Ljusgrön = Home / Mörkgrön = Sömn / Beige = Skola / Turkost = OA / Orange = promenad / Mörkare orange = Löpning / Ljusare orange = Qigong

Life Cycle

Den här appen är synkad med: iPhone Hälsa (stegräknare)

 

 

Första steget till ett hälsosammare liv

Känner du att du vill må bättre, härligt. Det betyder att du börjar bli medveten om att du kanske inte gör det bästa för dig själv idag. Eller jag ska säga fram till nu. För idag, dagen då du blev medveten om att du vill förändra något är första steget.

Din medvetenhet gör att ditt undermedvetna kommer automatiskt att göra vissa val hälsosammare än vad du tidigare valt, just för att du är medveten.

Nu kommer du tänka annorlunda än vad du gjorde för bara ett par minuter sen och du har redan tagit klivet mot ett hälsosammare liv. Grattis!

Hemsidesdesign

Är det rörigt? Japp än en gång är mitt designintresse och stressade ADHD igång och vill förändra för att förbättra. Så är det rörigt, andas och kom tillbaka snart igen. Vill du veta hur det är med mig just nu? Kika in på min Instagram Ellesliv där uppdaterar jag mest just nu.

Hur startar jag med min sockerfrihet

Hitta din vilja. 💚
Hitta en kraft som är starkare än dig själv, din vilja.
Min vilja har utan tvekan varit det bästa hjälpmedlet och min drivkraft för att ta mig dit jag är idag.
Se dig omkring, varför vill du sluta?
Kan du hitta något mål som du kan kombinera med en vision om hur du vill att din framtid ska se ut?

Varför går jag upp i vikt

Nu är det tredje dagen i rad som jag går upp i vikt. Men det är inget jag slår på mig själv för. Det finns faktorer som jag inte ror på eller inte hade velat ändra som antagligen är de påverkande faktorerna.

 

Det är bara ett par dagar mellan de olika bilderna. Ha tålamod och håll i, det vänder snart igen.
Bilden till vänster är den bild som är nyast och den till höger är 1-3 januari. Så på en veckas sikt har jag fortfarande gått ner i vikt.

  • Jag har haft ont i halsen och har därför druckit en stor mängd vatten med ingefära och citron. Antingen är det väldigt vätskeutdrivande eller så är det så enkelt att jag har gått och smuttat på den här blandningen i två dagar att har inte druckit så mycket vatten under tiden.
  • Mitt i ägglossningen
  • Kommit i ketos
  • Inte gjort nummer två på tre eller fyra dagar. Vet inte alls vad det beror på. Blev tipsad om att jag skulle vara försiktig med ingefäran då den kunde vara laxerande.
  • Inte tränat på fyra dagar.

Jag kommer fortsätta äta som jag gör och se allt på längre sikt än några dagar. Det är jätte viktigt att ge det en tid och det vet jag sedan tidigare så jag har ingen panik, inte du heller. Kämpa på, snart vänder det igen.

 

PS. Kolla längre bak i tiden, om jag gör det så har jag över senaste veckan gått ner 0,5kg och förra veckan var det 2kg från min startvikt.

Skakar i hela kroppen

Då sitter jag här i lektionssalen. Stressad som få. Läraren kommer prick 8 och då börjar förbereda inför lektionen. Börjar bra det här.

På vägen hit blev jag omkörd av tre ambulanser som hade riktigt bråttom. Känslo jag reagerar direkt och börjar nästan gråta.

Nu sitter jag här med smärta i ländryggen som knappt går att beskriva. Hjärtat bultar och jag skakar i hela kroppen, hoppas det inte syns.

Nu är det bara 8h kvar…

Hjälp skriker mitt huve och bara vill åka hem. Jag har ju med mig muskelavslappnande. Jag väntar tills vi kommit en bit, har ju inte en aning om hur jag reagerar koncentrationsmässigt på den.

Nu är det bara 7 timmar och 46 minuter kvar…

 

Är grädden en trigger för mig

Lite ledsen men samtidigt glad för det skulle kunna förklara så mycket. När jag häller upp min frukosttallrik med naturell, laktosfri yoghurt så känner jag sorg över att jag inte har någon grädde hemma att blanda i.

När jag känner sorg i samband med mat kopplar jag det med mitt beroende. Så nu blir nästa steg att inte köpa hem grädde och se resultatet av det. Vill inte plocka bort för mycket fettkällor heller.

Jag har uppdaterat min Youtubekanal med en ny vlogg

Lite halvslarvig, men ska se om jag får pepp så kommer jag göra det varje dag tänker jag. 😉

Klicka här för att komma till vloggen.