Hälsa
Jag bestämde mig december 2010 för att bli sockerfri. Hade inte då förstått vilket jobb det skulle innebära eller hur många år det skulle ta. Jag började med att utesluta allt godis men tillät mig äta glass och kakor. Det gick jättebra, tills jag lärde min kropp att tåla 4 chokladbeskvier på en timma utan att må illa.

Här berättar jag delar av min storry och tycker till om hälsa och kost. Kom ihåg att jag tycker till, jag tror och jag vill. Vad du tycker, vill och behöver stämmer inte alltid överens, vi kan bli inspirerade av varandra i alla fall.

Vill du få den mer personliga berättelsen om mig är du välkommen att boka en föreläsning. Kontakta mig gärna så jag får inspirera dig och din omgivning.
I dag
Jag är 46 dagar kolhydratfri, nyckter sockerberoende, strikt LCHF, KETO eller vad du vill kalla det. Kärt barn har många namn och det kan man verkligen säga. En av de saker som är svårt för en nybörjare att hålla koll på vad som är okej och inte för det är många som skriver i ämnet och på en sida kan det stå att något är okej att äta medans någon annan inte alls tycker samma sak.

För mig fungerar inte som samhället i dag kallar LCHF då man får äta både det ena och det andra inklusive ämnen som är väldigt beroendeframkallande som tex. kakao som innehåller 16 olika beroendeframkallande ämnen. Snacka om att lura sig själv, så det gäller att vara påläsr och framför allt om sig själv. Om du slåss med ett beroende har du inte alls samma matplan som din kolleiga som "bara" vill gå ner i vikt med LCHF.
Framtid
Jag ser mig själv som helt sockerfri resten av mitt liv eller i alla fall fram till jag fyller 80år då kan jag ju snabba på döden om jag vill.
Skillnad
Jag har redan under första månaden upplevt stor skillnad i min kropp och hur den mår tackvare min strickta ätande.
  • Bättre hy
  • Inga allergiska reaktioner längre
  • Starkare naglar
Matplan
En matplan hjälper dig när du tvivlar, när du ska handla eller när du ska göra veckans matschema. En matplan hjälper dig hålla något som du redan har bestämt, på så vis minskar dina tvivel och det är lättare att hålla sig kvar på stigen.

Ja, ät gärna det här

  • Vatten
  • Blomkål
  • Sallad av alla slag
  • Ägg
  • Fläskkött
  • Kyckling
  • Fisk
  • Räkor
  • Smör

Ja, begränsad mängd

  • Solrosfrön
  • Pumpafrön
  • Grädde
  • Ost
  • Nötkött

Testar mig fram

  • Morrötter
  • Laktosfri Grekisk Yoghurt (6% fett)
  • Fjällfil

Nej inget av det här

  • Hallon
  • Nötter
  • De flesta mejerier
  • Godis
  • Kakor
  • Glass
  • All dryck utom vatten
  • Frukt
Kul att du tittade förbi!
Hoppas att jag har gett dig en hel del inspiration och att du känner dig välkommen tillbaka.
Ha det bäst! Puss & Kram!!
© Elle Andersson 2018
Om du ska göra en egen hemsida vill jag varmt rekommendera Oderland som är ett webbhotell med trevlig service och hög säkerhet.